Powered by WP Bannerize

تاریخ انتشار: شنبه ۰۲ دی ۹۱ ساعت ۰۲:۰۰
هنوز زنان را ضعیفه می‌پنداریم!
هنوز زنان را ضعیفه می‌پنداریم!
پس ازمدتی که بحث لایحه حمایت از خانواده بالا گرفت و برخی بندهای آن با مخالفت جدی فعالان حوزهٔ مسائل زنان مواجه شد و یا بحث حذف دختران از ۷۷ رشته دانشگاهی در کنکور، بحث قانون منع خروج دختران از کشور با شرایط سنی که مجلس آن را نیز حذف نمود بالا گرفت.

پایگاه خبری تحلیلی زنان‌پرس ـ مجید ایرانشا‌هی: حکایت قوانین عجیب و غریب بدون پشتوانه فکری و دینی در تصویب قوانین در حیطه زنان در کشور ما کم سابقه نیست. پس ازمدتی که بحث لایحه حمایت از خانواده بالا گرفت و برخی بندهای آن با مخالفت جدی فعالان حوزهٔ مسائل زنان مواجه شد و یا بحث حذف دختران از ۷۷ رشته دانشگاهی در کنکور، بحث قانون منع خروج دختران از کشور با شرایط سنی که مجلس آن را نیز حذف نمود بالا گرفت.

این لایحه ۳۷ ماده دارد که این بحث صدور گذرنامه برای اشخاص موضوع ماده ۱۵ است. ماده ۱۵ بیان کرده که: «برای اشخاص ذیل با رعایت شرایط مندرج در این ماده گذرنامه صادر می‌شود؛ اشخاصی که کمتر از ۱۸ سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت یا قیمومیت می‌باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آن‌ها.» اصلا حرفی از زن و مرد زده نشده است.

در این نگارش سعی کرده‌ایم با بیان ادله موافقین و مخالفین به این موضوع نگاهی بیندازیم.

دلایل موافقان را می‌توان در حول موارد ذیل قرار داد:
-    آسیب‌زابودن بی‌ضابطه دختران مجرد:
 زهره طبیب‌زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و همچنین فراکسیون زنان در این ارتباط می‌گوید:
 «اسناد زیادی درباره خطرات و تبعات و اتفاقات ناگوار خروج دختران مجرد از کشور وجود دارد و کمیسیون امنیت مجلس با توجه به این مسائل چنین تصمیمی گرفته و طرح اجازه ولی قهری یا حاکم شرع را برای صدور گذرنامه دختران مجرد تصویب کرده است».

-    تحت فرهنگ غرب قرار گرفتن
وی با اشاره به معضلات خروج دختران بدون دلایل خاص می‌گوید: «دختران جوان زیادی برای درس خواندن از کشور خارج می‌شدند و تحت فرهنگ غربی قرار می‌گرفتند و در نتیجه مشکلات زیادی را برای خود و کشور به‌وجود می‌آوردند و حتی حداقل مناسبات دینی را هم از دست می‌دادند. در شرایطی که اگر تمایل به درس خواندن وجود دارد در ایران تمامی شرایط موجود است. با این حال، اگر اجازه و اذن پدر یا همسر در خروج وجود داشته باشد موردی ندارد اما نه اینکه دختری در خانه پدر زندگی کند و بدون اجازه وی از کشور خارج شود!»

-    حفظ سلامت بانوان
سخنگوی کمیسیونسیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره می‌گوید: «بر این اساس بانوان مجردی که سنشان کمتر از ۴۰ سال باشد می‌توانند در صورت اجازه ولی قهری یا حکم حاکم شرع گذرنامه در اختیار داشته باشند؛ این طرح برای حفظ سلامت بانوان است».

-    قاچاق دختران و زنان
طبیب‌زاده می‌در این باره می‌گوید: «بسیاری از دختران اکنون در دام باندهای خرید و فروش قرار گرفته‌اند و این به حیثیت کشور ما ضربه وارد می‌کند».

-    ولایت پدر در دختر
موافقان همچنین اعتقاد دادند: «در اسلام پدر بر دختر ولایت دارد و همانطور که برای ازدواج کردن لازم است دختران از پدرشان اذن داشته باشند، برای خروج از کشور هم باید این اجازه را بگیرند و در غیر این صورت خلاف شرع انجام شده است.»

و در مقابل ادله مخالفان طرح در موارد ذیل قرار می‌گیرد:

-    مخالفت لایحه خروج دختران با قانون اساسی:
محمدحسن آصفری، دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد: «همان‌طور که طرح مخالفانی دارد، موافقانی هم دارد. ولی من تقریبا مطمئن هستم به صحن علنی که برود رای نمی‌آورد و حتی اگر رای بیاورد شورای نگهبان به دلیل مغایرت آن با قانون اساسی آن را قبول نخواهد کرد.»

-    از بین رفتن ولایت شرعی پدر با رسیدن به سن بلوغ
 «بهمن کشاورز حقوقدان و وکیل دادگستری نظر خودر را اینگونه بیان می‌کند: «در مورد خانم‌ها سن کبر ۹ سال قمری است، سن ازدواج ۱۳ سال شمسی است، سن رشد برای معاملات ۱۸ سال است، سن رای دادن که می‌توانند در سرنوشت سیاسی مملکت دخالت کنند هم با آقایان برابر است. بنابراین هیچ حد سنی دیگر و هیچ منع دیگری نداریم غیر از دو مورد؛ یکی اینکه خانم‌هایی که ازدواج کرده‌اند برای گرفتن گذرنامه باید رضایت شوهرشان را بیاورند که البته این از قدیم هم محل تامل بوده و هنوز هم محل تامل است و قابل بحث است که چرا باید اینگونه باشد. دوم اینکه دختری که ازدواج نکرده تا زمانی که ازدواج نکرده برای ازدواج نیاز به اذن ولی دارد، به هر شکل دیگری هم احیانا به حالت ثیبه درآمد دیگر این اذن هم بی‌فایده می‌شود و می‌تواند برود ازدواج کند. بنابراین هیچ محمل و مبنایی برای این حرفی که مطرح شده ندیدم و به شدت متعجب و نگران بودم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. در مواجهه با مسائل مربوط به موارد استثنایی هم که گفته شد به قاچاق انسان یا خروج از کشور و انجام اعمال خلاف شأن برمی‌گردد، برخورد امنیتی و انتظامی باید انجام داد و می‌شود موانعی ایجاد کرد.»

-    نگاه سنتی به زن
شهیندخت ملاوردی حقوقدان و مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان گفت: «نگاه جامعه ما به زنان همیشه نگاه جنس دومی بوده است و این دیدگاه هر زمان که شرایط مساعد بود خودش را بیشتر نشان می‌دهد و زن را در زمره محجورین می‌بیند».

-    عدم حذف نابرابری‌ها در قانون جدید
ملاوردی در این باره نیز می‌گوید: «جامعه زنان توقع داشتند که در قانون جدید نابرابری‌های موجود حذف شود و ماده ۱۸ گذرنامه به گونه‌ای اصلاح شود که حتی زنان نیز بدون اجازه شوهران خود اجازه خروج از کشور داشته باشند اما نه تنها این محدودیت برطرف نشد، بلکه محدودیت‌های جدیدی نیز در حال وضع شدن است».

-    غیر کار‌شناسی بودن اجازه ولی قهری و حاکم شرع
مخالفین در این باره این سوال را مطرح می‌نمایندکه: «آیا دختران زیر ۴۰ سال فاقد رشد عقلی هستند؟ / هم ردیف کردن بخش اعظمی از شهروندان اینجامعه با محجورین چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ در این شرایط افرادی که به حکم قانون بعداز ۱۸سالگی رشید محسوب می‌شوند، با چه مجوزی مادام العمر باید جزء محجورین قلمداد شده و تحت ولایت پدر و جدپدری خود باشند؟ براستی دختران بالای ۱۸سال جزء کدام گروه از صغار و سف‌ها و مجانین هستند که حکم ادامه ولایت برآنان تسری می‌‌یابد؟»

هم‌چنین اسلامی از نمایندگان مجلس اشاره می‌کند: «در نظام حقوقی ما پدر تنها بر کودکان صغیر ولایت دارد و هر اختیاری بعد از رسیدن دختر به سن بلوغ از او سلب می‌شود. احترام به پدر و مادر غیر از ولایت است، پس ولایت شرعی پدر با رسیدن به سن بلوغ از بین خواهد رفت و تنها دختر در زمان ازدواج نیاز به رضایت پدر دارد و اگر پدر به دلایل غیرمنطقی از این ازدواج جلوگیری کرد، دختر می‌تواند با مراجعه به دادگاه بدون رضایت پدر با شخص مورد علاقه‌اش ازدواج کند. حال چگونه می‌خواهیم برای خروج دختری که به سن بلوغ رسیده و ۱۸ سالگی‌اش تمام شده است، اجازه پدر را الزامی بدانیم و بد‌تر از آن به قیم آن اجازه دهیم برای خروج او تصمیم گیری کند».

-    عدم توجه حریم خصوصی انسان‌ها
گرامی زادگان کار‌شناس حقوق در نقد این لایحه می‌گوید: «متأسفانه دولتمردان ما به هیچ وجه متوجه حریم خصوصی انسان‌ها نیستند. این مصوبه با قوانین داخلی کشور چون قانون مدنی و حق تصمیم گیری برای زندگی افراد در تضاد است و همخوانی ندارد. در حریم خانه، فرزند صغیر تحت ولایت است؛ آن هم تا زمانی که نیاز به سرپرستی و حضانت دارد. کودک چون از دوران صغر عبور کرد و بالغ شد و تا حدودی به رشد رسید، که براساس عرف ۱۵ تا ۱۸ سال است، دیگر نیازی به سرپرستی پدر ندارد».

-    از بین رفتن ازادی‌های دختران و ایجاد فشار روانی بر زنان و دختران
مرضیه قاسمپور حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری اعتقاد دارد: «وجود تلاش‌های بسیار، لایحه حمایت از خانواده چند سال در مجلس ماند و حالا خبر از طرح‌هایی چون تفکیک جنسیتی، بومی گزینی، حذف جنسیتی رشته‌های دانشگاهی می‌رسد و مطمئن باشید اگر این قانون به همین شکل تصویب شود، در سفرهای داخلی دختران نیز تأثیر خواهد گذاشت».

-    نگاه ضداسلامی به اعتقاد برخی مخالفان طرح
توران ولی مراد فعال حوزه زنان و دبیر کل ائتلاف اسلامی زنان در این مورد می‌گوید: «طرح‌های این چنینی زنان را از اسلام دور کرده و چهره جمهوری اسلامی را در مجامع بین المللی خدشه دار می‌کند. اولاً این پیشنهادات باید توسط کار‌شناسان علمی و اجتماعی بررسی شود و ثانیاً فراکسیون زنان نباید اجازه بسط چنین تفکراتی را در مجلس بدهند.»

به نظر می‌رسد با توجه به ادلهٔ مطرح شده در بالا استدلال‌های موافقان طرح چندان موجه به نظر نمی‌رسد و گرچه درباره بخشی از مشکلات مطرح شده از سوی موافقان در کشور وجود دارد ولی راهکار آن منع کلیه زنان نمی‌باشد و استدلال‌های مخالفان دارای پشتوانه علمی و عقلانی و قانونی بیشتری می‌باشد.

در پایان گفتنی است باید سمت و سوی قوانین در کشور باید به سمت توانمند سازی و مشارکت بیشتر زنان در جایگاه مناسب آنان باشد.

نظرات

  1. برزو   ۲ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    نویسنده از همان ابتدا جهت گیری خود را به طور روشن جلوه گر ساخته است:
    “حکایت قوانین عجیب و غریب بدون پشتوانه فکری و دینی در تصویب قوانین در حیطه زنان در کشور ما کم سابقه نیست.”

    دلایل موافقین با نگارشی کوتاه و به صورت تلگرافی مطرح شده است در حالی که دلایل مخالفین با نگارش های طولانی است و اغلب دچار همپوشانی است و نویسنده تا حدودی خواسته است با تکرار مدعی برای حرف خود دلیل بیاورد.

    به هر حال می توان تمامی دلایل مخالفان طرح را در دو موضوع خلاصه کرد:
    ۱٫ ضرورت آزادی برای دختران
    ۲٫ ضرورت برابری حقوق زن و مرد

    بدون شک این دو مقوله به هیچ وجه با طرح پیشنهادی نقض نمی شوند و اگر هم نقض شوند از نوع معقول و مشروع است زیرا ما به آزادی مطلق اعتقاد نداریم و سکولار نیستیم. اما چرا برخی مخالفین این دلایل را مطرح می کنند؟ این از اعتقادات شخصی خود مخالف سرچشمه گرفته است. یعنی یا مخالف سکولار است یا اینکه قلباً نگاهی پست به زنان دارد والّا هیچ کجای طرح از تبعیض علیه زنان صحبت نکرده است و موضوع زن و مرد جدا از موضوع پدر و دختر است. همین قانون گذار پدر را مسئول نفقه و عزت دختر قرار داده است و لذا باید برای پدر هم حقی در نظر گرفته شود تا تبعیض پیش نیاید.

    در مورد ولایت پدر، بدون تردید مباحث درون قانونی نیز نمی تواند برای مخالفت کاربرد موثری داشته باشد زیرا حیطه ی تصمیم گیری مجلس فراتر از قوانین موضوعه است. پس این گفته هیچ خدشه ای به طرح وارد نمی کند و بیان آن نوعی مغالطه است که :
    “در مورد خانم‌ها سن کبر ۹ سال قمری است، سن ازدواج ۱۳ سال شمسی است، سن رشد برای معاملات ۱۸ سال است، سن رای دادن که می‌توانند در سرنوشت سیاسی مملکت دخالت کنند هم با آقایان برابر است. بنابراین هیچ حد سنی دیگر و هیچ منع دیگری نداریم”

  2. برزو   ۲ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    خیلی دوست دارم بدونم هزینه این همه مخالفت با چنین طرحی که به مصلحت کشور است از کجا تأمین شده است

  3. برزو   ۲ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    راستی آقا مجید ایران شاهی!
    شما که زنان را ضعیفه نمی پنداری و قائل به برابری زن و مرد هستی چرا از ضرورت تصویب نظام وظیفه ی عمومی و دوره ی خدمت اجباری برای زنان نمی نویسی؟

  4. مجید   ۲ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    باسلام و تشکر بسیار بخاطر دقت نظرتان.
    مباحثی که شما مطرح فرمود در باب نظر موافقان بنده فقط همین تعداد را توانستم پیدا کنم و محوریت های اصلی موافقان هم همین موضوع بود.
    نکته بعدی در باب برابری و آزادی هردو به نوعی به جایگاه شانیت زنان از نظر عقلی برمی گردد .
    نکته بعدی در بسیاری مسائل تبعیض حاصل و نتیجه یک موضوع و قانون می باشد و نه خود آن.
    نکته بعدی اینکه بنده اصلا سکولار نیستم و البته سکولاریسم را هم چندان قبول ندارم.
    درباره بحث برابری نیز با مشابهت تمایز قائلم.
    سایر مباحث مطروحه هم جای بحث طولانی دارد.
    بسیار متشکرم از حسن دقت و نقد شما دوست گرامی

    • میلاد   ۲ دی ۱۳۹۱  
      Thumb up
      0
       Thumb down
      0

      آقای ایرانشاهی باز هم طبق معمول بازی با کلمات و سقسطه و شبهه پراکنی را پیشه کردند!

      متاسفم که این را می گویم. یا شما مرد نیستید و یا کودک درونتان با یک دایه فمینیست همراه است

  5. وکیل   ۲ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    مطلب خوبی بود … با دقت در این گونه قانونها کم کم متوجه میشیم که چرا همه دنیا از کشور ما به عنوان کشوری که نقض حقوق بشر را انجام میده، یاد میکنند.

    کشوری که با نیمی از جمعیت خودش به صرف زن بودن به ستیز برخواسته شایسته تحریم همه جانبه است … حتی خیلی بیشتر از این.

    • میلاد   ۳ دی ۱۳۹۱  
      Thumb up
      0
       Thumb down
      0

      خیلی خیلی اشتباه می کنید که می گید به صرف زن بودن با زنان به ستیز برخاسته است!
      قوانین بر اساس فقه شیعه است.
      این فمینیست های ملعون و حقوقدانان سکولار هستند که با قرآن و دین خدا به مبارزه برخاسته اند و به امر خدا مغلوب و منکوب خواهند شد!

      وعده ی خدا حق است و مشرکین و منافقین نابود خواهند شد…

      • برزو   ۳ دی ۱۳۹۱  
        Thumb up
        0
         Thumb down
        0

        میلاد جان پرونده های مهریه خیلی شکم رو گنده و خیلی گردن ها رو کلفت کرده!

    • برزو   ۳ دی ۱۳۹۱  
      Thumb up
      0
       Thumb down
      0

      تعجب می کنم چطور وکیلی هستی که از تحولات حقوق زن در ایران خبر نداری.
      یه دقت به پرونده هایی که میگیری بکن!
      چند درصد مهریه، نفقه، اجرت المثل و حق حبسه؟
      اگه این قوانین زن گرایانه نبود که تو نون شبتون مونده بودید.
      برو به قبله ی آمالت ببین از این پرونده ها گیرت میاد؟!
      اتفاقاً مشکل کشورما وجود زن زدگانی مثل تو و وجود حقوق اسلامی و سکولار با هم برای زنانه.
      میشه بگی مردان در ایران چه حقوقی دارن که میگی ایرانی ها (مردان ایرانی) به ستیز با زن ها بلند شدن؟!

  6. مینا   ۳ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    آقای میلاد درهیچ کجای شرع نداریم که دختربایدبااذن پدرازمنزل خارج شود
    درضمن نفقه دختربالغ فقط تازمانی برعهده پدراست که فاقدشغل ودرآمد باشد

    • برزو   ۳ دی ۱۳۹۱  
      Thumb up
      0
       Thumb down
      0

      اما همان دختری که فاقد درآمد کافی است هم طبق قانون زن سالار ما می تواند بدون اذن پدر از کشور خارج شود!

      تازه در فرهنگ ایرانی دخترانی که کار می کنند باز نان خور سفره ی پدرند و برای خود پس انداز می کنند.

  7. مینا   ۳ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    درضمن انسان باوجدان وباشرافت ازحقوق همنوعانش دفاع میکندچه زن چه مرد

  8. مینا   ۳ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    درباب سربازی دختران هم هرگاه مردان راباحجاب به سربازی بردنددختران رانیزببرند

    • برزو   ۳ دی ۱۳۹۱  
      Thumb up
      0
       Thumb down
      0

      ما میگیم کارگاه های دوزندگی لباس های نظامی مخصوص زنان بسازند؛ بعد زنان با هر پوششی که خواستند فقط دو سال از عمرشان را در آن کارگاه ها بدون حضور مردان لباس نظامی برای کشور بدوزند.
      از این دست خدمات به کشور زیاد میشه انجام داد.
      اگه توانمند شده اید و ضعیفه نیستید و قویه هستید بسم الله! تو مجلس هم که نماینده دارید سربازیتون رو قانونی کنید!
      مثل شتر مرغی نباشید که اگر گفتند بار ببر بگویید مرغم و اگر گفتند تخم بذار بگویید شترم!

  9. مینا   ۳ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    درضمن همین دخترفردانصف برادرش ارث میبرد تادرمقابل تمکین ازخواسته های شوهر نفقه ای بگیرد تازه اگرشوهری داشته باشد

  10. مینا   ۴ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    عجب پس پسران درسربازی فنون نظامی بیاموزندودختران خیاطی لباس نظامی را درضمن آنچه که شما ازخانواده ایرانی گفتی حداقل،درمورد دختران اطراف من صدق نمیکند درضمن چراسن مسئولیت کیفری دختر٩سالگی است چرا دختر٩ساله حتی قصاص هم میشودولی پسر٩ساله حداکثرمجازاتش کانون اصلاح وتربیت است؟
    تازه تکلیف پسرانی که نانخورپدرند ولی اجازه نمیگیرندچه؟

    • میلاد   ۴ دی ۱۳۹۱  
      Thumb up
      0
       Thumb down
      0

      مینا خانم شما برای ازدواج به اذن پدر نیاز دارید چطور برای کیلومتر ها دور شدن و نزدیکی با هزار کس و ناکس از پدرتان اجازه نمی خواهید؟
      چطور نفقه شما شرعا قانونا گردن اوست؟
      اگر این در قانون پیش بینی نشده که با اجازه پدر از کشور خارج شوید این نقص قانون است و باید اصلاح شود!
      در مقابل هر وظیفه ای حقی وجود دارد.
      پدرتان بر گردن شما حقوقی دارد!
      اطاعت از شوهر هم بواسطه نفقه نیست!
      تنها عملی که شوهر برای شما انجام می دهد نفقه نیست و خیلی چیزهای دیگر هم هست.
      و این امر خداست و خداوند آن را مشروط نکرده است!
      هر احمقی که گفته اطاعت از شوهر بواسطه نفقه است در هر درجه ای که می خواهد باشد باید گفت کودنی بیش نیست

    • میلاد   ۴ دی ۱۳۹۱  
      Thumb up
      0
       Thumb down
      0

      ضمنا این چراهای شما به ما مربوط نیست بروید از فقها بپرسید.
      وظیفه ما ایستادگی در برابر یاوه گویی هاست.
      مرگ بر فمینیسم

    • برزو   ۴ دی ۱۳۹۱  
      Thumb up
      0
       Thumb down
      0

      اولاً به برکت حضور مدافعین حقوق بشر الان اگر دختر ۱۷ ساله ای هم آدم بکشد حالا حالاها از قصاص خبری نیست چه برسد به دختر ۹ ساله! همین اخیراً حکم قصاص یک زن شوهر کش پس از ۲۰ سال کش و قوس بلاخره توسط یک قاضی شجاع صادر شد! آنوقت شما از قصاص دختر ۹ ساله حرف می زنید! زن ۳۰ یا ۴۰ ساله رو نمیشه قصاص کرد!
      ثانیاً شما که دنبال عدالتید بفرمایید چرا پسر ۱۵ ساله اگر مرتد شود اعدام دارد ولی زن ۴۰ ساله اگر مرتد شود اعدام ندارد؟!
      ثالثاً لطفاً بفرمایید یک پسر چه نوع افتضاحی می تونه خارج از کشور به بار بیاره که انگ ناموس فروشی بر چهره ی پدرش بنشونه؟!

      (بحث با اندیشه های فمینیستی یک دوره ی کامل منطق کاربردی و مقابله با مغالطات است. بقیه کاربران هم بیایند! تو مناظره قوی میشید!)

  11. مینا   ۴ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    درباب اذن پدر برای دخترنظرات فقهی متفاوتی وجوددارد تنهایکی ازاین نظرات وارد قانون مدنی ماشده است درضمن هرگاه پدردلیل قانع کننده ای برای مخالفت (مثل اعتیادیاسوءرفتارپسر)دادگاه مجوزازدواج دختررشیده رامیدهد درباب نفقه دخترهم درقانون وشرع همان است که گفتم تمکین زن شوهرداردربرابرنفقه وجهه قانونی وشرعی دارد به همین دلیل اگرمردی اثبات کندهمسرش منزل راترک کرده نفقه به زن تعلق نمیگیرد
    درضمن ازدواج بامسافرت فرق دارد میگویندچون پدرباروحیات پسرکه همجنس خوداوست،شاید آشنایی بیشتری،دارد میتواندبه دخترش کمک کنددرقوانین
    فعلی هم اگرآن دلایلی که گفتم را نتوانداثبات کند(که البته هیچ دختری باچنین پسری مزدوج نمیشود)دادگاه مجوز ازدواج رامیدهد
    ودرآخرچه کسی گفته من باخروج ازکشورقصد نزدیکی بااین واون رادارم؟ازکجابرداشت کردی؟

    • مینا   ۵ دی ۱۳۹۱  
      Thumb up
      0
       Thumb down
      0

      اصلاح میکنم اذن پدر فقط برای ازدواج دختر(آنهم بااختلاف نظرفقها) مطرح شده نه چیزدیگر

      • میلاد   ۵ دی ۱۳۹۱  
        Thumb up
        0
         Thumb down
        0

        لطفا بحث قانون را وسط نکشید!
        قانون خیلی جاها منطبق بر فقه نیست و باید اصلاح شود!
        متاسفانه فمنیسم سکولار قانونهای زیادی را عوض کرده و فقه ما بازیچه سکولارسیم و مارکیسیم شده و باید از جایی روندی معکوس آغاز کرد و اسلام ناب محمدی (ص) جاری گردد!

        اگر یک فقیه فتوا کند خودم استخوان فمینیست ها را پودر خواهم کرد!
        دوست دارم فکشان را زیر پاهایم خورد کنم

  12. مینا   ۴ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    درضمن زن مرتداعدام نمیشودولی طبق شرع وقانون بایداورادرجایی بدون امکانات زندانی کنند درشرایط سخت وروزی ٣بارباتازیانه براوضرباتی واردکنند به حدی این شرایط راادامه دهندکه زن توبه کند یادرهمان شرایط عمرش به پایان رسد(مجازاتی بدترازیکباراعدام)

    • برزو   ۵ دی ۱۳۹۱  
      Thumb up
      0
       Thumb down
      0

      نه خیر خانم مینا سیاه نمایی نکنید
      این برای آن است که طرف توبه کند.
      یعنی پسر ۱۵ ساله را اینگونه می کنند تا توبه کند و اگر نکرد اعدام، حتی برخی می گویند در بعضی اقسام توبه هم کارساز نیست و پسر ۱۵ ساله باید اعدام شود!

      ولی زن اگر توبه نکند اعدامش نمی کنند!

      این قضیه ی شلاق برای مرد و زن با هم است. اما اعدام برای پسر ۱۵ ساله هست ولی برای زن ۴۰ ساله نیست!

  13. مینا   ۵ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    فقهای امامیه که قانون مدنی کشورازآنجاگرفته شده ولایت رافقط برای دختران وپسران نابالغ ودیوانه،میدانند ودراین موردنظر
    مشترکی دارند فقط درباب ازدواج دختربالغ برخی رضایت پدررالازم البته تازمانی که دلایل واهی نداشته باشد برخی مانندشهیدثانی وشیخ طوسی وشیخ مفید عقددختربالغ باکره راحتی بدون رضایت پدرهم صحیح میدانند برخی آنرامستحب میدانند بعضی گفته انداذن فقط برای باکره بالغیست که رشیده نباشد ولی تقریباهمه فقهای امامیه براین باورندکه اگرپدری دختررشیده باکره را ازازدواج باکفوخودمنع کند دختراجازه این
    ازدواج
    رادارد

    • برزو   ۵ دی ۱۳۹۱  
      Thumb up
      0
       Thumb down
      0

      خب این چه ربطی به بحث ما داره
      دختر باید به دادگاه ثابت کند رسیده است و مخالفت پدر بدون دلیل است آنوقت برود ازدواج کند
      اما اینگونه نیست که چون در موارد اندکی پدر بی دلیل مخالفت می کند کلاً دختر از اذن پدر و دادگاه در همه ی موارد بی نیاز باشد!!!
      چقدر مغالطه می کنید! خب حق را قبول کنید خودتان را راحت کنید!

  14. مینا   ۵ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    درضمن یک پسرفاسدمیتواند درآنسوی مرزها به دلیل قرارگرفتن درشرایط فرهنگی متفاوت برای دختران مردم مزاحمت وآزارواذیت ایجادکند(پسرایرانی که چندسال پیش به عنوان مسافرکش اقدام به ربودن وآزاردختران سوئدی میکرد ومواردمشابه همچوبرخی مردان که درسفرزن وبچه رادرهتل گذاشته وخودبه رقصیدن وعیاشی بازنان دردیسکاورها میپردازند)

    • میلاد   ۵ دی ۱۳۹۱  
      Thumb up
      0
       Thumb down
      0

      پسر ایرانی اگر کاری هم کند در مرحله جنسی فاعل است و نه مفعول.
      تجاوز کرده نه به او تجاوز شده!

      مورد فعل واقع نشده بلکه مورد فعل قرار داده است!

      اما وقتی یک زن ایرانی یا دحتر ایرانی مورد اغفال یا عمل قرار می گیرد یک ناموس ایرانی و کل ایرانیان زیر سوالند!

    • برزو   ۵ دی ۱۳۹۱  
      Thumb up
      0
       Thumb down
      0

      این پاسخ من نیست!
      من پرسیدم :‌بفرمایید یک پسر چه نوع افتضاحی می تونه خارج از کشور به بار بیاره که انگ ناموس فروشی««« بر چهره ی پدرش»»» بنشونه؟!
      پاسخ سوال مرا بدهید!؟

      • برزو   ۵ دی ۱۳۹۱  
        Thumb up
        0
         Thumb down
        0

        اصلاح می کنم:
        این پاسخ من نیست!
        من پرسیدم :‌بفرمایید یک پسر چه نوع افتضاحی می تونه خارج از کشور به بار بیاره که ««« انگ ناموس فروشی بر چهره ی پدرش»»» بنشونه؟!
        پاسخ سوال مرا بدهید!؟

  15. مینا   ۵ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    آنچه که دربالادرباره نفقه زن ودختروسایرامورآورده ام همگی شرعی وقانونیست حال اینکه کسی احکام شرع وقانون رانمیداند یاسعی درکتمان دارد بحثی جداست

    • میلاد   ۶ دی ۱۳۹۱  
      Thumb up
      0
       Thumb down
      0

      اسلام آمریکایی شما و اسلام فمینستی شما که به آن معتقدید ، با اسلام واقعی و ناب محمدی (ص) و فقه واقعی فرقش زمین تا آسمان است.
      اینکه فقه ما بازیچه فمینیسم و سکولاریسم شده شخن مسئول مطالعات زنان است.
      سخن بسیاری از علماست!

  16. میلاد   ۵ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    .

  17. میلاد   ۵ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    ..

  18. میلاد   ۶ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    نظرات خیلی دیر نشان داده می شود…

  19. میلاد   ۶ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    !!!!

  20. میلاد   ۶ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    ساعت ۹ صبح نظر گذاشتم. الان ساعت ۱۶٫۳۰ هنوز نشان داده نشده!
    ماشالله بابا

  21. نعیم   ۱۰ دی ۱۳۹۱  
    Thumb up
    0
     Thumb down
    0

    دوستان محترم چرا بحث بی مورد میکنید شما به جای بحث دارید جدل میکنید.مینا خانم اقا میلاد و اقا برزو هردوی شما بحثهتون درسته اما در جایگاهه خودش فقط من چندتا پرسش از مینا خانم دارم.مینا خانم همه ی دلایل شما صحیح اما میشه بگید با ین اوضاع و احوال با این ازادی که نسبت به قبل انقلاب دارید نماینده تو مجلس دارید که البته نماینده ها نماینده ی مردمند ایا زنان نسبت به ۲۰و۳۰ سال گذشته عذر میخوام بگم اما ایا بیشتر دنبال پسرها نیفتادند؟ایا عزت نفسشون کمتر نشده؟ایا بیشتر تو جامعه ازشون سوءاستفاده از منظرهای گوناگون نمیشه؟خواهرم نظره علما درست اما رهبر انقلاب به عنوان عالم میگه چی میگه من ان زنی را دوست دارم که در عین حال که موقعیتهای زیادی در بیرون خانه دارد اما کانون گرم خانواده را ترجیح میدهد به بیرون رفتن نه اینکه ایشون با کار کردن زن در بیرون مخالفند نه این بحث که قدیمی شده ۱۰۰۰۰۰۰بارم جواب داده شده اما بپذیریم که هرچیزی تبعاتی داره وقتی شما زیاد بیرون هستی و بعضی کارهارو انتخاب میکنی از کانون خانواده دوری اونوقت بچتو باید بدی مربی مهد کودک که تازه معلوم نیست چه شخصیه تربیت کنه اگرچه مهد لازمه اما مادر چیزه دیگه اییه.بعدم خواهرم خانواده جای مهر و محبته احکام خدا فقط ضامن حقوق انسانهاست نه جای مه و عطوفت اینکه تا پدری با ازدواج دختری مخالفت کرد بعد من به حکم فلان شهیده ثانی یا……….برم شکایت کنم دیگه چه حرمتی میمونه اگا به این باشه پس شمام به خهطره هر اشتباهت پدرت میتونه از حقش استفاده کنه مثلا نفرین کنه اما خدا میگه درست نیست نه تو حق داری نفرین کنی نه تو حق داری ابروی پدر رو ببری!!!!!تازه اگه دختر ها به قانونها واردن خوب با این دیدگاهها هم رفتن زندگی تشکیل دادن دیگه پس چرا امار طلاق چیزه دیگه ای رو نشون میده همون دخترا با این حرفهای فقهی که درست بوده اما جایگاهشو نمیدونستن میگفتن من فقط فلان پسر رو میخوام عاشقشم و……………..اما خانواده ها هرچی میگفتند…..!!!!!خواهرم دقت کن.برادران شمام یه ذره خونسرد باشید.

ثبت نظر

نام:

رایانامه:

متن:

اخبار
خانه آرشیو چندرسانه‌ای فضای مجازی پیشخوان پرونده یادداشت تبلیغات درباره ما تماس با ما